Jeesaa mua!

Miten markkinointia tulisi yrityksessä lähteä toteuttamaan? Olisiko kannattavampaa yrittää hyödyntää oman yrityksen resursseja ja osaamista? Vai olisiko kuitenkin viisaampaa tukeutua kumppaniin, jolta saisi vinkkejä siihen, miten markkinoinnilla voidaan innostaa asiakkaita ja tuoda paremmin esiin sitä, mitä lisäarvoa asiakkaille yritysten tuotteista/palveluista on? Tässä blogitekstissä tulen vertailemaan vaihtoehtoja, eli Do-it-yourself versus kumppani avuksi -näkökulmia keskenään. Punnitaanpa asioita hetki yhdessä ja puretaan samalla vähän markkinointiin liittyviä myyttejä.

Väite: ”Markkinointi on törkeen kallista”

Markkinointi maksaa totta kai jotakin, mutta siihen laitetut eurot maksavat itsensä takuulla takaisin ja moninkertaisesti! Markkinointi tulisi nähdä pikemminkin investointina tulevaisuuteen, eikä pelkästään menoeränä, jona se harmillisen usein nähdään. Markkinointiin panostaminen tuo parhaimmillaan lisää näkyvyyttä ja paljon uutta potkua myyntiin.  Myös asiakkaiden kiinnostus vuorovaikuttaa yrityksen kanssa kasvaa, kun tietoisuus tuotteista/palveluista lisääntyy. Mitä tutumpi brändi, sitä houkuttelevampana ja helposti lähestyttävämpänä asiakkaat monesti myös brändin kokevat.

Väite: ”Missä tulokset viipyvät, eivätkö ne näykään heti huomenna?”

Tämä on tyypillinen skenaario, sillä me ihmiset olemme yleensä malttamattomia ja haluamme heti kerätä porkkanat, kun olemme toimineet esimerkillisesti, eli aloittaneet viestintään panostamisen. Yleinen harhaluulo on se, että tulokset olisivat nähtävissä välittömästi, vaikka vasta juuri olisi aloitettu markkinointitoimenpiteet. Ota iisisti ja relaa vähän. Asiakkaille pitää antaa hetki hoksata ja innostua uusista markkinointikampiksista. Ei jengi kylmiltään diggaile uusia juttuja, ja etenkin Suomessa lämmetään vähän hitaammin asialle kuin asialle. Markkinointi edellyttää siis pitkän aikavälin sitoutumista. Niin kuin sanontakin kuuluu, maltti on valttia!

Väite: ”On noloa pyytää apua some-jutuissa ja myöntää, etten hallitsekaan ihan kaikkea”

Suomessa on toisinaan yksilökeskeisyyttä korostava kulttuuri – kuvittelemme, että kaikessa pitäisi pärjätä itse, mutta sinun ei tarvitse olla tämän mentaliteetin vanki. Joskus on vaan tilanteita, jolloin ei maksa vaivaa painia haasteiden kanssa yksin, kun apua on olemassa lähellä. Suu kannattaa osata avata ja pyytää rohkeasti kumppanilta apua! Eikä se ole ollenkaan noloa. Kun jaat huolesi, taakka pienenee ja yllätyt, että kumppanit auttavat sinua mielellään ja jakavat osaamistaan sinun käytettäväksi. Jos et ole jaksanut juosta jokaisen sometrendin perässä, ei hätää. Markkinoinnin ammattilaiset päivittävät sinua mielellään trendeistä, sillä he tutustuvat niihin osana omaa työtään.

Väite: ”Yrityksessämme ei millään riitä aikaa markkinointiin.”

Totta, tämä on monissa yrityksissä arkipäivää. Ollaan siinä ristipaineessa, että on huolehdittava asiakkaiden palvelemisesta, mutta samanaikaisesti täytyisi ehtiä miettiä, miten viestitään ja miten uusasiakashankinta olisi optimaalista ja kuinka voitaisiin tarjota asiakkaille myös eri digikanavissa saumattoman laadukkaita asiakaskokemuksia. Jos tilanne on toivoton, on parempi vain myöntää, että nyt tarvitsee kilauttaa kaveri apuun. Kiire on huono tekosyy markkinoinnin laiminlyömiseen niin kuin kaikki muutkin tekosyyt! Jos markkinoinnin osaamista ei lisäksi löydy omasta yrityksestä,  kannattaa kääntyä suosiolla markkinoinnin ammattilaisen puoleen. Hän taitaa big datan käsittelyn, sisältömarkkinoinnin ja somekanavissa sukkuloimisen. Hän voi kertoa sinulle olennaisimmat tiedot, joilla pääset heti prosessissa alkuun sekä tarjota sinulle markkinointisuunnitelman ja digikampanjoiden toteuttamiseen ideoita ja tukea matkan varrella. Kaiken lisäksi säästät roimasti aikaa, jota valuisi hukkaan yksin asian kanssa märehtimiseen tai epätoivoiseen ja tuottamattomaan räpeltämiseen, kun yrittäisit opetella hetkessä jotain, minkä perehtyminen ottaa luonnollisesti aikansa. Sen sijaan voit saada työkalut asioiden ratkomiseen ja kaivattua boostia markkinointiin tarjottimella tarjoiltuna digimarkkinoinnin ammattilaiselta. Kun huomaat pärjääväsi itse, ammattilaiset kyllä osaavat väistyä sivummalle, eivätkä jää riippakiveksi sinuun roikkumaan. Sinä määrät tahdin ja omat tarpeesi!

Väite: ”Big data ja analytiikka on haastavaa ja vaan nörtit ymmärtävät niitä”

 Big data, sisältäen tiedonkeruun, käsittelyn ja analytiikan, on kuin maavyöry, jota vastaan on hyödytöntä käydä kamppailua. Se on mahtavalla vauhdilla rantautuva trendi, joka on digitalisaation myötä varmasti vielä lisääntymässä. Big dataa voi kuitenkin oppia hallitsemaan, ja markkinoinnin ammattilainen voi auttaa sinua alkuun eri analytiikkaohjelmien käytössä. Lisäksi ei tarvitse olla nörtti, jotta oppisi käyttämään analytiikkaa. Erilaiset sovellukset on tehty pitkälti käyttäjäystävällisiksi ja analytiikan lukutaidon oppii harjoittelemalla. Digi- ja somemaailmaan liittyy dynaaminen muutos, joka väistämättä vaatii proaktiivista eli ennakoivaa toimintaa, jotta pysytään ajan tasalla muutoksissa ja jotta yritys voisi hyödyntää big datan keräämisen hyötyjä parhaimmillaan.

Big datan avulla voidaan seurata muun muassa kuluttajien käyttäytymistä ja analysoida sitä. Analytiikkaa osaamalla taas voidaan kehittää, esimerkiksi palveluja entistä paremmiksi ja se voidaan ennen kaikkea tehdä nopeasti. Jos analytiikka on hallussasi ja kilpailijalla ei esimerkiksi ole, saat etulyöntiaseman kilpailijaan nähden, kun reagoit markkinoiden muutoksiin nopeammin. Voit aistia analytiikan avulla tarkemmin, miten asiakkaasi toimivat, oppia lukemaan heidän tarpeitaan ja tarjota heille sopivia ratkaisuja –  oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Ajoitus ja oikeanlainen segmentointi ovat kaiken A ja O myynnissä ja markkinoinnissa. Sinusta tulee vielä pro, kun teet sopuisasti yhteistyötä big datan kanssa!

Lopuksi, kaiken kaikkiaan tilanne voi olla se, että osaaminen markkinointiin löytyy yrityksestäsi, jolloin voi olla järkevää tehdä markkinointia itse, mutta muistettavaa tästä tekstistä on se, että jos olet pulassa markkinointisi kanssa niin viimeistään nyt kannattaa opetella nuo otsikon maagiset taikasanat! Meillä Fridaysilla riennetään mielellään auttamaan sinua digimarkkinoinnin kanssa tai muiden tapahtumien kanssa. Kun pistämme päät yhteen, syntyy varmasti taattua tulosta. Meiltä voit pyytää jeesiä!

Apuva mies.jpg

"Nyt tarvitsee apua hän! APUVA APUVA AAAAAPUUUUUVA!"

Koska kuva oli loistava ja sopii teemaan niin lainasimme sitä Helsingin Uutisten jutusta.

Lähde: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/98288-james-potkukelkka-palaa-ruutuun

Kuva:  TV5,  Linkki: 19058136.jpg 

Habitare 2017 -messut: Parhaimmat herkkupalat ja must-see designuutuudet

Ilahduin, kun sain viime perjantaina 15.syyskuuta esimiehiltäni soiton, että saan lähteä Habitare 2017 -messuille kiertelemään ja kuvaamaan syksyn ajankohtaisimpia trendejä promoständeissä. Samalla tutustuin kuitenkin paljon myös sisustamiseen liittyviin uusiin tuuliin. Kuten jo aiemmista blogiteksteistä on käynyt ilmi, trendien seuraaminen on tärkeää ammatillisessa mielessä, sillä palveluihimme sisältyy se, että suunnittelemme ja somistamme asiakkaillemme heille sopivia tyylikkäitä promoständikokonaisuuksia. 

Jos Habitare 2017-messuja luonnehtisi yleisesti, niistä voisi tuoda esiin sen, että tänä vuonna luonnonläheisyys ja kestävä kehitys olivat ständeillä vahvasti läsnä. Tämä on kehityssuunta, joka näkyy yhä useamman yrityksen palveluissa nykyään ja tulee todennäköisesti vielä tulevaisuudessa lisääntymään. Messuilla nähtiin useita erilaisia kasviseiniä, kuten Naavan tunnettu kasviseinä oikealla alla sekä Polarmossin jäkälästä tehty seinä, josta on kuva vasemmalla alla. Polarmoss yrityksen edustaja kertoi avuliaasti minulle, että Lapista kerätystä jäkälästä valmistettu jäkäläseinä ei vaadi sen kummempaa hoitoa ja että seinää voi tilata useissa eri väreissä, sillä jäkälää voi värjätä. Olen samaa mieltä siitä, että kasveilla saa erinomaisesti tuotua tunnelmaa ja viihtyvyyttä eri tiloihin.

IMG_0278.JPG
IMG_0150.JPG

Messuilla luonnonläheisyys näkyi useiden muidenkin yritysten valmistusmateriaaleissa, esimerkiksi puusta valmistettuja huonekaluja oli niin Woodekillä kuin Foreest nimisillä yrityksillä. Woodek on kotimainen yritys, joka valmistaa kestäviä ja laadukkaita huonekaluja tammesta (Woodek.fi 2017). Pidin erityisesti kuvassa alla näkyvän jakkaran selkeästä muotoilusta. Messuilla näkyi muutenkin paljon modernisti muotoiltuja ja rakenteensa puolesta kevyesti liikuteltavia huonekaluja tai muita rakenteita.

IMG_0130.JPG
IMG_0129.JPG

Yläkerran Showroom oli tarkoitettu erityisesti ammattilaiskävijöille, ja esillä oli esimerkiksi työpaikoilla tai julkisissa tiloissa hyödynnettäviä ratkaisuja. Päällimmäiseksi jäi mieleen toimistokäyttöön tarkoitettu "tuoli" nimeltä Puoli Kuppia (half cup), jonka on suunnitellut Henri Judin. Tuolissa oli kaareva sermi ympärillä, ja se muuntui tarpeen mukaan yksityiseksi suljetuksi tilaksi tai loosiksi, sillä tuolin alusta oli kääntyvä. (Vivero Oy 2017.) Kalustetta myi Vivero Oy ja heidän edustajansa kertoi, että tilaksi muuntautuva tuoli on oivallinen ja toimiva ratkaisu avokonttoreissa, joissa toisinaan työntekijät saattavat kaivata myös hetkeksi omaa vetäytymistilaa ja taas toisina hetkinä haluavat vuorovaikuttaa enemmän muiden työntekijöiden kanssa. Lisäksi yläkerrassa tuli keskusteltua Light Cognitive Oy:n asiantuntevan edustajan kanssa, joka esitteli hyvinvointivaikutteisia Big Sky -luonnonvalotauluja. On aina mukavaa, että kysyessään tarkemmin kiinnostavista tuotteista, saa myös auliisti lisätietoa ratkaisuista. 

IMG_0303.JPG
IMG_0281.JPG

Kuitenkin Habitare 2017 -messuilla kävi myös ammattilaisten lisäksi paljon kuluttajia etsimässä inspiraatiota oman kodin sisustamiseen. Syksyn kodin sisustustrendeissä näkyi edellä mainittujen ekologisuuden ja moderniuden lisäksi myös värikkyys. Myös kiinnostavia tilanjako- sekä valaistusratkaisuja näkyi paljon Habitaressa. Alla vasemmalla on Wall Upin tyylikkäät lasi-metalli-seinät, joilla voi vaikka jakaa tilaa kotona ja saavuttaa näin lisää yksityisyyttä esimerkiksi työstudioon tai kotona muiden tilojen välillä (Wall Up 2017). Oikealla näkyvät Lumidesignin kierrätetystä materiaalista käsinvalmistetut valaisimet, jotka olivat myös uniikin ja kauniin näköisiä.

IMG_0100.JPG
IMG_0254.JPG

Kaiken kaikkiaan antoisaa markkinoinnin hommissa on se, että työssä yhdistyy useimmiten myös työ ja huvi. Mikäs sen mukavampaa perjantai-iltapäivällä kuin pyydystää kaksi kärpästä yhdellä iskulla siten, että saimme parhaat vinkit promoständejä ajatellen ja lisäksi talteen uusimmat tuulet kodin sisustukseenkin liittyen. Alla kuvassa näkyy Annon ständin seiniä koristanut katseenkiinnittävä taulu. Taulut tuovat aina mielenkiintoisia yksityiskohtia avariin seinätiloihin. Seinätila kannattaa aina käyttää nätisti hyödyksi. Monen tunnin kiertelyn ja kuvailun jälkeen oli pieni breikki Fazerin kahvilassa paikallaan ja hyvin ansaittu. Huomasin, että aika oli viilettänyt niin sukkelaa, että huomasin viettäväni jo vähän viikonloppuanikin työjuttujen parissa. Nautiskelin hymyssä suin puolukka-smoothien ja läksin inspiroitunein mielin viikonlopun viettoon. On ilo saada nyt jakaa kokemuksia messuista kanssanne täällä blogissa, ja täältä voit poimia helposti talteen parhaimmat ja ajankohtaisimmat vinkit moniin tarkoituksiin! 

-Marja

Marketing Trainee

IMG_0067.JPG
IMG_0305.JPG

Lähteet ja jutussa mainitut yritykset, joiden omiin nettisivuihin voit tutustua tarkemmin alla olevista linkeistä:

Naava: https://www.naava.io/fi/

Polarmoss: http://www.polarmoss.fi

Lumidesign: http://www.lumidesign.fi

Woodek: https://woodek.fi

Light Cognitive Oy: http://www.lightcognitive.com

Wall UP: https://wallup.fi

Anno Collection Oy: https://www.annocollection.com

Foreest: https://foreest.eu

Vivero Oy: https://www.vivero.fi/fi/

Fazer: https://www.fazer.fi